AMED - 2012’den 2022’ye kadarki 10 yıllık süreçte 45 Kürtçe öğretmeninin branş değiştirdiği bildirildi. Öğretmenlerin branş değiştirmelerindeki en büyük etkenin ise ‘gelecek kaygısı’ olduğu ifade ediliyor.

DEVA Partisi Mersin Milletvekili Mehmet Emin Ekmen Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) verdiği soru önergesi ile Türkiye’de son 10 yılda kaç öğretmenin branş değiştirdiğini sordu.

Milli Eğitim Bakanlığı önergeye verdiği cevabında Kürtçe için dikkat çeken o verileri paylaştı.

45 Kürtçe öğretmen alan değiştirdi

Bakanlığın paylaştığı verilere göre, “2012’den 2022’ye kadarki 10 yıllık süreçte Yaşayan Diller ve Lehçeler (Kürtçe - Kurmançi) alanında 36, (Kürtçe - Zazaki) alanında 9 öğretmen alan değişikliği yaparak başka alanlara atanmıştır ”denildi.

Türkiye’de 2012-2024 arasında toplamda 153’ü Kurmanci, 46’sı Zazaki olmak üzere 199 Kürtçe öğretmeni atandı.

Ancak atanan öğretmenlerden 45'i Kürtçe öğretmenliğini bıraktı ve branş değiştirerek başka alanlara geçti.

Hez Kurd: Başka branşlara daha fazla olanak tanınıyor

Kürtçe öğretmenlerin neden alana değiştirdiğine ilişkin Amed Times’a açıklamalarda bulunan Kürt Dil Hareketi (HeZKurd) Dernek Başkanı Suphi Özgen’e göre ise asıl sorun öğretmenlerin gelecek kaygısı olduğunu belirtti.

Whatsapp Image 2024 06 20 At 12.26.27

Ozgen açıklamasında zaten Kürtçe için yeterli sayıda atama yapılmadığına dikkat çekerek Kürtçe için atanan öğretmenlerin de alan değiştirmesinin üzücü olduğunu belirtti.

HeZKurd Dernek Başkanı Özgen’e göre, öğretmenlerin alan değiştirme nedenleri olarak Türkiye'de Kürtçe'nin eğitim hakkının tam olarak benimsenmemesi, Türkçe Öğretmenlik yapanlara daha fazla olanaklar sağlanması ve gelecek kaygısı olarak sıraladı.

TBMM'de zam: Kahve 5 TL oldu TBMM'de zam: Kahve 5 TL oldu

Öğretmen Hüdai Morsünbül: Geleceğini garanti altına almak istiyorlar!

45 Kürtçe öğretmenin başka alana geçmesine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Türkçe öğretmeni Hüdai Morsünbül ise öğretmenlerin mevcut sorunlardan ötürü Kürtçe ’den başka branşa geçtiğini ifade etti.

24 yılık öğretmen Morsünbül, “Bir okulda Kürtçe seçmeli dersler haftalık olarak 15 saatten az ise  okulda Kürtçe öğretmene gerek kalmıyor. O durumda ya öğretmenler başka bir yere tayin ediliyor ya da öğretmenler alanlarını değiştiriyor. Kürtçe derslerin azalması Kürtçe öğretmenlerin alanlarını değiştirmelerinin esas sebebi. Öte yandan öğretmen bir sonraki sene de ders seçilir mi, seçilmez mi, bilemediği için kendini garantiye almak için branş değiştiriyor. Çünkü şu an ki vaziyete Kürtçe dersler okul yönetimlerin keyfine bırakılmış durumda.”

Morsünbül bu sorunların önüne geçilelebilmesi için Kürtçe dersinin ortaokullarda zorunlu, lisede seçmeli ders olması gerektiğini belirterek,“Kürtçe resmi dil olmadıkça dilin üremesi mümkün değildir” diye konuştu.

Türkiye’de, Eylül 2012’de yayımlanan yönetmenlikle, yabancı dil kontenjanında yaşayan dil ve lehçe adı altında Kürtçe seçmeli dersi Milli Eğitim Bakanlığının (MEB) müfredatına girdi.

Kaynak: Amed Times