Sayıştay’ın 2023 yılı raporuna göre, Van Büyükşehir Belediyesi’nin kayyım yönetimi döneminde ihale usulüyle alım yapılması gereken toplam 7 milyon 513 bin 815 TL’lik mal ve hizmet alımının, doğrudan temin usulü ile karşılandığı tespit edildi. Raporda, ihtiyaçların ihale yerine doğrudan temin yoluyla karşılanmasının, alımların parasal limitlerin altında kalması için bölünerek yapıldığı belirtildi.
Organizasyon harcamaları 4.5 milyon TL’yi buldu
Kadın ve Aile Hizmetleri Daire Başkanlığı’nın, 2023 yılında 20 kalem mal ve hizmeti doğrudan temin usulüyle karşıladığı rapor edildi. Bu kapsamda, 15 farklı tarihte yapılan organizasyon işlerinin toplam maliyetinin KDV hariç 4 milyon 508 bin TL olduğu açıklandı. Ayrıca, ‘temrinlik alımı’ için 1 milyon 198 bin 520 TL, ‘mefruşat alımı’ için ise 592 bin 325 TL harcandığı ifade edildi.
Aynı gün iki kez alım
Raporda, İşletme ve İştirakler Daire Başkanlığı’nın aynı gün içinde iki kez ‘kimyasal madde alımı’ adı altında toplam 690 bin 400 TL harcadığı, Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nın ise iki farklı tarihte toplam 523 bin 670 TL’lik alımı doğrudan temin yoluyla gerçekleştirdiği belirtildi.
Belediye cevap verdi: "İşlerin İvediliği"
Van Büyükşehir Belediyesi, denetim tespitine yönelik yaptığı açıklamada, alımların farklı birimlerden ve farklı zamanlarda geldiğini, işin ivediliği nedeniyle doğrudan temin usulünün kullanıldığını belirtti. Ayrıca, alımların yasal limitler dahilinde yapıldığı ve uygun şartlar altında gerçekleştirileceği taahhüt edildi.
Kadın konukevi açılmadı
Sayıştay, raporunda Van Büyükşehir Belediyesi’nin, 5393 sayılı Belediye Kanunu gereğince açılması zorunlu olan kadın konukevini açmadığını da belirtti. Nüfusu 100 binin üzerinde olan belediyelerin kadınlar ve çocuklar için konukevi açmak zorunda olduğu vurgulandı.
Faaliyette olmayan kadrolara atama
Sayıştay, Van Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü’nün (VASKİ) teşkilat şemasını da inceledi. Raporda, VASKİ’nin faaliyette olmayan iki daire başkanlığına atamalar yapıldığı ve bu kadroların kullanıldığı tespit edildi.